Hållbar utveckling i skolans närområde
Artikel 4 2009: Hållbar utveckling i skolans närområde. Problembaserat lärande och redovisningar som redskap i naturvetenskapsundervisningen i skolans närområde
Hagadeklarationen är en överenskommelse mellan länderna i Östersjöregionen om att hållbar utveckling ska genomsyra utbildningssystemet på alla stadier. Mot den bakgrund uppstod idén att skapa ett så kallat biotop-projekt för eleverna åk 7 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. Eleverna inventerar och artbestämmer växter och djur i naturområden i skolans närområde och visar sina kunskaper genom kreativa redovisningar. Genom deltagande observation och utifrån elevernas redovisningar drar vi slutsatsen att våra syften uppfylls, och ser möjligheter att utveckla projektets tvärvetenskapliga potential, anknyta till projektet i högre årskurser och anknyta till samhället utanför skolan.
Niklas André är civilingenjör och Ma/NO/Tk-lärare.
E-post: niklas.andre@nacka.se
Niklas Hellgren har en fil.lic inom bioteknologi och är Ma/NO/Tk-lärare.
E-post: niklas.hellgren@nacka.se
Max Ljungberg är Ma/NO/Tk-lärare.
E-post: max.ljungberg@nacka.se
Alla tre är lärare på Myrsjöskolan, åk 7-9, i Nacka kommun. På Myrsjöskolan undervisas elever i klass F-9. Årskurserna 7-9 utgör en egen enhet, varje klass består av 17 elever.