Gemensamma prov för bättre resultat
Artikel nr 10 2010: Gemensamma matematikprov, analysinstrument och bedömningsmatriser för kvalitetshöjningar.
Max Ljungberg har tillsammans med två kollegor skrivit en artikel om ett utvecklingsarbete i matematik och bedömning.
Varför skrev ni den här artikeln?
– Vi ville visa det arbete med gemensamma matematikprov och bedömningsmatriser som mattelärarna på Myrsjöskolan har bedrivit under många år. Målet med arbetet var att höja lärarnas kompetens och elevernas kunskaper i matematik. Artikeln blev en del i uppföljningen av det arbetet.
Vad handlar artikeln om?
– Om vårt arbete med gemensamma prov, analysinstrument och bedömningsmatriser i matematik i år 7-9. Arbetet har pågått i tio år men har intensifierats de senaste fem åren. I vår analys har vi jämfört hur våra elevers resultat har utvecklats i jämförelse med andra Nackaskolors resultat i de nationella proven.
Vad har ni sett för resultat?
– Jämförelsen visar att det nästan är dubbelt så många elever som når mvg på de nationella proven på Myrsjöskolan än det var för fem år sedan. Samma förbättring går inte att se på riksnivå eller i Nacka. Resultatet är med andra ord att det har skett en förbättring i elevernas kunskaper och vi ser en tydlig koppling till det arbete som vi har gjort.
Per Ericson är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan
E-post: per.ericson@nacka.se
Max Ljungberg är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan
E-post: max.ljungberg@nacka.se
Torsten Pihl är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan
E-post: torsten.pihl@nacka.se
Text: Åsa Larsson