Hoppa till sidinnehåll

Elevers inflytande på fritids

Publicerad:2009-01-09
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 1 2009: Elevers inflytande under fritidshemsverksamheten. Metoder för att få barn att bli mer aktiva och delaktiga i sin tid på fritids

Fritidsverksamheten på Solsidans skola har utvecklats till att omfatta mer elevinflytande och delaktighet från såväl elever som föräldrar. I denna artikel vill jag tydliggöra hur mitt arbetssätt och mina metoder bidragit till utveckling och förbättring av fritidshemsverksamheten på Solsidans skola. Mina intervjuer, gruppsystemet och aktiviteterna har bl.a. bidragit till utveckling av elevernas (årskurs 2) känsla av delaktighet och engagemang gentemot sina fritidshem. Eleverna upplever sin tid på fritids mer meningsfull och fylld av roliga, stimulerande, utvecklande och spännande pedagogiska aktiviteter.

Jarko Tuisku är fritids- och musikpedagog vid Solsidans skola i Nacka.

E-post: jarko.tuisku@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev