Elevers delaktighet i sitt eget lärande
Artikel nummer 11 2008: Elevers delaktighet i sitt eget lärande. Att genom samtal och strukturer skapa förståelse för mål i läroplan och kursplaner
Syftet med artikeln är att beskriva hur samtal, social samvaro, stimuli och struktur bidrog till en medvetenhet hos eleverna om vilka kunskaper de skulle utveckla från läroplan och kursplaner. Detta resulterade i att eleverna till stor del bidrog med mål till sina egna utvecklingsplaner från år 4-6.
Catharina Sahlén arbetar som lärare vid Älta skola, Nacka kommun, och undervisar från årskurs 1-6. Hon kvalitetscertifierar även skolor utifrån Qualis-modellen. Catharina hyser även ett stort intresse för skolutvecklingsfrågor och elevers delaktighet.
E-post: catharina.sahlen@nacka.se
Stockholm
Skolbibliotek
Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Högläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka Fsk