Det man lyser på växer
Artikel 3 2009: Det man lyser på växer
Syftet med den här artikeln är att beskriva ett sätt att organisera undervisning i grundskolans årskurser fyra till sex. Arbetssättet innebär att eleverna jobbar med veckouppdrag som är kopplade till reflektion och den betonar vikten av reflektion under hela lärprocessen. Tanken är att det hela ska leda till att elevernas lärande utvecklas. Efter att ha arbetat på det beskrivna viset med flera elevkullar kan jag se att eleverna har förändrat sin hållning till skolarbetet, vilket bland annat visat sig i större fokus och ökad förståelse hos dem för vad de ska lära, i stället för vad de ska göra, inom ett kunskapsområde.
E-post: annette.mogren@nacka.se
Stockholm
Fritidshem
Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka Åk F–6
4 feb 2025
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka Åk F–9