Utvecklingsartiklar
Utvecklingsartiklar
Artikelserien Leda & Lära erbjuder lärare ett systematiskt sätt att granska och publicera sitt kvalificerade utvecklingsarbete. Artiklarna granskas av en forskare och ska följa Skolportens författaranvisningar samt skrivregler. Serien ges ut i samarbete med Ifous. Skolporten ger även ut serien Utveckla skolan, som följer samma riktlinjer men dessa artiklar granskas ej. För dig som är intresserad av att skriva en artikel finns mer information här.
SENASTE UTVECKLINGSARTIKLARNA
Läs flerForskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Ökad arbetsro i dynamiskt klassrum
När bildsalens fysiska miljö förändrades ökade fokus på lärandet och klassrumsklimat blev lugnare. Det visar Myriam Biondi Molina i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Ökat läsande och lärande med aktionsforskning
Med aktionsforskningsmetoden GLL ökade elevernas intresse för både läsning och sitt eget lärande. Det visar Ann-Charlott Jubel, lärare i Älta rektorsområde i Nacka kommun, i sin utvecklingsartikel. Ann-Charlott Jubel. Varför ville du skriva en utvecklingsartikel? – Med det här arbetet vann jag Nacka kommuns kvalitetspris Fjädern, och i det ingår att skriva en utvecklingsartikel. Men…
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Tydlighet lägger grund för lyckad skolutveckling
För att nå resultat i ett utvecklingsarbete måste alla känna sig delaktiga, vilket kräver att det förankras i ett tidigt skede i hela verksamheten. Den slutsatsen drar Eva Klang i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Forskande lärare stärker kopplingen mellan skola och forskning
Forskande lärare minskar avståndet mellan forskning och praktik. Det visar lärarna Linda Smidfelt och Martin Granbom samt utvecklingsstrategen Sara Alfredsson i Lunds kommun, i sin utvecklingsartikel.
Eleverna visar vägen till god undervisning
Björn Kindenberg och Magdalena Fernler på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit en utvecklingsartikel om hur eleverna kan visa vägen till en god undervisning.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Sprakande fantasi när elever med NPF tolkar sagor
Speciallärarna Susanne de Brun Mangs och Hanna Göthlin har skrivit en utvecklingsartikel om ett språkutvecklande projekt med elever med NPF.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Ökat lärande och roligare på jobbet med tvålärarskap
Tvålärarskap leder till fördjupade pedagogiska diskussioner och bättre mående både på jobbet och fritiden. Den slutsatsen drar lärarna Åsa Ydreskog och Annelie Pendén på Sätilaskolan i Sätila i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Ledarskap med forskarblick öppnar för analyserande samtal
Utforskande och utmanande frågor blev nyckeln till en ökad analyskultur i de kollegiala samtalen. Det visar rektor Christina Svensson i sin utvecklingsartikel.
Brist på struktur sinkar analys av förskolans undervisning
Förskollärare och barnskötare saknar viktiga förutsättningar för att analysera det egna arbetet. Det visar Jennifer Öberg i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Riktig publik triggar motivation och lärande
Genom att låta eleverna presentera sina gymnasiearbeten inför publik ökade motivationen. Det visar Peter Habbe och Lasse Svensson i sin utvecklingsartikel.
Rektors utmanande frågor banar väg för utveckling i förskolan
En genomtänkt samtalsmodell har bidragit till ett fokus på lärande, visar Therése Ludvigsson, rektor i Marks kommun i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Nya perspektiv i det kollegiala lärandet
Tydlig struktur och ett tillåtande klimat lägger grunden för utveckling av undervisningen. Det visar rektor Rosmarie Sjöström samt lärarna Pia Lindberg och Elin Bergström i sin utvecklingsartikel om kollegialt lärande.
Från omsorg till lärande i anpassad skola
Genom att skifta fokus från omsorg till lärande ökade läs- och skrivkunnigheten bland eleverna i Stommenskolans anpassade grundskola. Det visar Katharina Myrén i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Fokus undervisning.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Tydlighet banar väg för utveckling i förskolan
Att ha ett tydligt syfte och samtidigt våga befinna sig i det osäkra är viktiga ledaregenskaper för att åstadkomma utveckling. Det konstaterar Louise Jändel i sin utvecklingsartikel, som bygger på deltagandet i Ifous FoU-program Fokus undervisning.
Barnrättsarbete skiljer stort mellan förskolor
Det skiljer sig stort hur förskolor jobbar med barns delaktighet och inflytande och hur de följer upp det arbetet. Det visar Therese Hultman i sin utvecklingsartikel, som skrivits i samband med Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Vill du skriva en artikel?
För dig som är intresserad av att skriva en utvecklingsartikel finns mer information, författaranvisningar och granskningsinstruktioner här.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.