Tekniklärare saknar stöd vid bedömning
Född 1973
i Nynäshamn
Disputerade 2015-03-06
vid Kungliga Tekniska högskolan
Assidere Necesse Est. Necessities and complexities regarding teachers’ assessment practices in technology education
Lärare i ämnet teknik saknar stöd i bedömningsarbetet. Förutsättningarna för att lärare ska arbeta med bedömning på ett lärande sätt måste förbättras, visar Eva Hartell i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är lärare i teknik, matematik och de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 4-9. I jobbet väcktes funderingar kring hur vi lärare lägger upp och riggar vår undervisning för att länka utlärt och inlärt.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur lärare i ämnet teknik arbetar med bedömning, dels det skriftliga omdömet, dels den formativa bedömningen i klassrummet. Jag har också tittat på hur lärarnas ser på sin egen bedömningspraktik, många lärare som undervisar i teknik har inte någon utbildning i teknik. Slutligen har jag undersökt vad lärare i teknik bedömer hos eleverna.
Vilka är de viktigasteresultaten?
– Att tekniklärare är väldigt ensamma och saknar stöd i sin bedömningspraktik både från den egna skolledningen och från nationella styrdokument. Den gamla läroplanen gav exempelvis inga stödmaterial för bedömning i ämnet teknik, glädjande nog gör den nya läroplanen det. Tekniklärare saknar ofta arbetsmaterial och tvingas själva ta med saker hemifrån, en lärare vittnar om att skolan har åtta batterier för 28 elever. I 350 bedömningsdokument från fem olika kommuner som jag studerat saknas i de flesta fall ämnet teknik eller så finns ingen individuell information. Endast fem av 14 olika bedömningsmallar har med ämnet teknik. Samtidigt visar min studie en hög inrapporterad måluppfyllelse.
– Man kan fråga sig på vilka grunder som just dessa bedömningar gjorts. Ytterligare ett resultat visar att lärare med teknisk utbildning upplever sig ha bättre förmåga att arbeta med bedömning. Det gäller även de lärare som saknar lärarutbildning men har en teknisk utbildning. Min studie visar stor överensstämmelse mellan vad olika lärare fokuserar på när de bedömer digitala bedömningsportföljer.
Vad överraskade dig?
– Främst att situationen är så svår för landets lärare i teknik.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare i teknik och rektorer, jag hoppas de kan använda avhandlingen som underlag till en ämnesdiskussion för elevernas skull. Jag hoppas också att mina resultat kan sporra andra till vidare forskning i bedömning generellt och i ämnet.