Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Lärare behövs i barnens musikaliska lekar

Publicerad:2016-04-11
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Pernilla Lagerlöf

Född 1972
i Göteborg

Disputerade 2016-04-08
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Musical Play: Children interacting with and around music technology

Pernilla Lagerlöf visar i sin studie kring ett digitalt musikprogram i förskola och fritidshem att barn behöver lärare för att aktiviteterna ska bli meningsfulla.

”Musik betraktas av tradition som något barn bäst utforskar på egen hand men det stämmer inte,” säger hon.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som förskollärare i många år och musik ligger mig varmt om hjärtat. Musikaktiviteter för barn betraktas ofta som ”fri lek” och något som vuxna helst inte ska lägga sig i. Det här kan skapa en osäkerhet hos oss vuxna.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en del av ett tvärvetenskapligt större EU-projekt som kallas Miror (Musical Interaction Relying on Reflection) med avsikt att undersöka yngre barns användning av musikteknologier som syftar till att bidra till yngre barns musiklärande. Jag har studerat hur lärare och totalt 21 barn mellan fyra och åtta på en förskola och ett fritidshem interagerar med och i anslutning till detta program. Aktiviteten består av en programmerad synthesizer som svarar på det som spelas på instrumentet, ett slags datoriserad musikalisk kommunikation. Barnen deltog i aktiviteten både på egen hand och i grupp tillsammans med andra barn och i vissa fall tillsammans med en vuxen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att aktiviteten får en större och vidare mening för barnen när de får stöd av en vuxen. Läraren hjälper barnen att skapa förståelse men även intresse genom att sätta ord på och initiera lekar kring det som sker. Utan vuxen handledning försöker barnen ofta spela en melodi men spelandet avbryts genom att instrumentet svarar. Det här förvirrar de flesta barn som inte riktigt förstår poängen. Min slutsats är att en vuxens roll är väldigt viktig för att teknologiska musikaliska aktiviteter ska bli meningsfulla för barn. Det skapas lätt en övertro på teknologin, att det är något som kan sättas i barnens händer utan vuxnas inblandning. Min studie visar att det kan behövas lite mer kritiskt tänkande här.

Vad överraskade dig?

– Att låtsasleken är så betydelsefull i barnens utforskande av instrumentet. De initieras ofta av läraren som skapar en lekfullhet kring aktiviteten, vilket sätter igång barnens egna lekar.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som arbetar på förskola och fritidshem, mina resultat visar att de har en betydelsefull roll i barnens musikaliska lekar. Men de manar också till ett kritiskt förhållningssätt till teknologiska pedagogiska redskap för barn.

Susanne Sawander

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev