Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Demokratiuppdrag i förskolan

Publicerad:2014-03-28
Uppdaterad:2014-08-28

Det finns ett demokratiuppdrag i förskolan och förskollärarna förväntas veta hur de ska omsätta detta uppdrag i sin praktik. Men hur arbetar man med demokrati i förskolans verksamhet? Och hur hur agerar barnen i relation till det som händer i verksamheten? Det har Katarina Ribaeus undersökt i sin studie.

Författare

Katarina Ribaeus

Handledare

Annica Löfdahl Hultman, professor, Karlstads universitet. NinaThelander, lektor, Karlstads universitet

Opponent

Gunilla Halldén, professor emerita, Linköpings universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2014-04-04

Titel (se)

Demokratiuppdrag i förskolan

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Demokratiuppdrag i förskolan

Förskolans demokratiuppdrag beskrivs som centralt och viktigt men hur omsätts det i praktiken? Hur ser förskollärarna på det de förväntas göra, hur arbetar de med detta i förskolans vardag och hur går det att förstå ur ett barnperspektiv?

Observationer har genomförts på en förskoleavdelning med barn i åldern 3-5 år. Förskollärarna har intervjuats och förskolans olika dokument har analyserats. Syftet var att undersöka förskolans demokratiuppdrag så som det kommer till uttryck genom förskollärares tal och handlingar och genom barns agerande i förskolans verksamhet.

Resultaten visar att förskollärarna framförallt förstår demokratiuppdrag i förskolan som en fråga om barns möjligheter till inflytande- ett villkorat inflytande. Barnen tar, inom ramen för de villkor som ställs upp, vara på de möjligheter till inflytande som ges. Bland annat genom att ta egna initiativ, göra motstånd under planerade aktiviteter och utmana de regler som finns på förskolan.

Analysen visar också att förskollärarna har en komplex syn på det demokratiska subjekt som eftersträvas. Det ses som individualistiskt ur vissa aspekter, barnen ska kunna stå för sina egna åsikter, det ses som socialt, barnen ska lära sig att lyssna på andra, och det ses också som politiskt, barnen ska kunna vara med och påverka verksamheten genom att själva handla.

Som ett didaktiskt bidrag presenteras en ny analysmodell; Institutionella demokratihändelser.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev